Inkoopstrategie en beleid
Waar wilt u dat Inkoop de komende jaren aan gaat bijdragen? Welke thema’s zijn belangrijk voor de organisatie en welke uitdagingen liggen er op de route? Wat speelt er in de organisatie en hoe geven we hier richting aan? Speelt duurzaamheid voor u een rol? Allemaal zaken die tot uiting kunnen komen in de koers die u met Inkoop gaat varen en die vastgelegd kunnen worden in het Inkoopbeleid. Wij hebben veel ervaring met het opstellen en implementeren van Inkoopbeleid en helpen u daar graag mee.
Inkoopvolwassenheid
De mate van volwassenheid van uw inkooporganisatie bepaalt welke Inkoopresultaten u mag verwachten. Is uw organisatie nog transactie en kostengericht of bent u al bezig om samen met uw leveranciers de waardeketen te maximaliseren ? Het in kaart brengen van de status-quo (kennis, systemen, processen, organisatie) en het opstellen van een ontwikkelingsplan dat aansluit bij de organisatie is een belangrijke stap om Inkoop te ontwikkelen en beter te laten aansluiten op de verwachtingen van de organisatie.
Training en begeleiding
Het inzetten van nieuwe kennis en vaardigheden op het gebied van Inkoop gaat u meteen opleveren in kwaliteit, prijs en risico. Training is dan ook een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van Inkoop binnen een organisatie. Heijdenboer geeft les aan studenten van de hogeschool Inholland en de Nevi en heeft verschillende trainingen en workshops voor medewerkers met een inkooprol of functie ontwikkeld. Daarnaast kan heijdenboer ook ondersteuning bieden bij het uitvoeren inkooptrajecten.
Contractbeheer
Wie maakt welke afspraken met leveranciers en worden deze vastgelegd? Heeft u alle contracten goed in beeld of liggen ze verspreid door de organisatie? Wie beheerd die contracten en waarop worden ze gestuurd? Wij ervaren regelmatig dat er geld weglekt uit contracten omdat er onduidelijke of nadelige afspraken worden gemaakt. Ook worden voorwaarden vaak niet of niet goed toegepast, ofwel door onwetendheid ofwel door tegenstrijdige belangen.
Leveranciersmanagement
Contracten en leveranciers zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en zijn bepalend voor het uiteindelijke resultaat van uw Inkoop. Hoewel een relatie met een leverancier in veel gevallen belangrijker is dan de letter van het contract, geeft het aangaan en actief beheren van het contract duidelijkheid aan verwachtingen over en weer. Het actief beheren van zowel relatie als contract houdt beide partijen scherp op de gemaakte afspraken en deze verwachtingen.
Category managment
Category management is het bundelen en beheren van een groep verwante producten of diensten om tegen de meest optimale condities in te kopen. Dat betekent in de praktijk vooral dat er iemand als category “manager” moet gaan optreden binnen de organisatie. Iemand die kennis van zaken heeft, de leveranciersmarkt kent en intern geaccepteerd wordt als de vertegenwoordiger van die category namens de gehele organisatie. Hoewel er zeker ook richting de leveranciers een taak ligt is de kern vooral om de interne organisatie goed op te lijnen en met een duidelijke strategie, gezamenlijk de markt te benaderen.
PrestatieInkoop
Als je blijft inkopen zoals je altijd deed, blijf je ook de leveranciers en oplossingen krijgen die je altijd kreeg. Innovatie uit de markt halen is nog niet zo eenvoudig en vraagt een andere manier van werken. De methode Best Value Purchasing © (of Prestatieinkoop) is daar een goed middel toe. Heijdenboer is gecertificeerd om die innovatieve methode toe te passen dus ook voor uw organisatie ligt innovatie binnen handbereik.
Duurzaamheid
Een steeds belangrijker thema binnen organisaties is duurzaamheid, in al haar facetten, dus ook richting de leveranciers van een organisatie. Als de leveranciers tot wel 50% van de totale kosten van een organisatie bepalen is het eenvoudig te begrijpen dat ook de leveranciers een steeds grotere rol (moeten) spelen bij de duurzaamheidsdoelstellingen van de organisatie. Een belangrijke rol is daar voor inkoop weggelegd.